Followers

Thursday, November 25, 2010

revisit : Peter Saville



...by the time the mainstream was in synch with our thinking, our ideas had been absorbed into the culture of the existing design establishment and assimilated into their strategies.


[artikel ini saya tulis sebagai basis untuk ruangan Feature di majalah ROTTW sekitar Julai / Ogos 2006 jadi ada banyak perkara yang berubah sejak dari itu]

Saya tak nak mulakan introduksi saya dengan biografi artis ini. macam how he started, asal dia,… atau tahun lahirnya. Satu saja yang saya ingin sebut, dia british, seperti juga Vaughan Oliver,… dan Nick Knight, oh, Russell Mills. Neville Brody . Dave McKean.

Tapi yang saya pasti, anda pernah sekali atau sudah biasa melihat hasil kerja Peter Saville ketika berjalan di record store, atau melihat koleksi CD rakan anda yang punya minat tinggi pada genre British rock. ataupun, punya telinga yang bukan biasa dengan airplay radio aliran perdana.

hasil kerja Peter Saville yang paling baru ialah satu identiti yang besar. iaitu mencorak kembali logo EMI daripada bentuk lamanya. tahu apa yang saya nampak ketika melihat logo baru itu? logo Roadrunner Records, yang juga diperbaharui 6 tahun dahulu, yang mana logo lama Roadrunner tak ubah frame-nya seperi logo EMI. atau mungkin mereka hanya ingin mimik gerakan EMI, dengan bentuk yang lebih keras, pada muziknya.

Lihat cover CD Suede dan Pulp, dan New Order. Itu hasil kerja Peter Saville. ceria warnanya. tujuannya, untuk menentang hukum-hakam rigid rekaan cover CD semasa.

Peter Saville sebenarnya sudah lama menentang hukum-hakam rekaan cover album ini. mari kita lihat sejarah Peter Saville dengan cover album dibawah:



tanpa banyak kredit pada rekaan album ini, seperti tajuk album dan nama band, ini ialah album debut Joy Division – “Unknown Pleasures” yang merupakan landmark album untuk band ini, di mana muzik punk pertama kali ditonjolkan dengan mood yang bleak, gelap berbanding album-album punk yang lain ketika era itu. inilah album penting sebelum wujudnya terma gotik yang diberikan kepada Joy Division dan band-band sealiran [ataupun dipanggil post punk].

imej Unknown Pleasure terhasil berdasarkan graf 100 denyutan berterusan pulsar CP 1919 (rujuk url: http://www.jb.man.ac.uk/~pulsar/Education/Tutorial/tut/node3.html)

diangkat sebagai konsep cover album minimalis yang klasik, imej ini ditemui oleh pemain gitar/keyboard Joy Division, Bernard Summer di dalam sebuah buku astronomi yang merujuk kepada ‘kelipan terakhir bintang mati’.

saya percaya imej cover di atas akan menarik banyak perhatian budak-budak sekarang [baca : indie hipster dengan kitab Pitchfork] yang tengah cari design t-shirt band-band yang cult namanya dan menjadi collectors item.

yang terbaru, saya lihat cover Nine Inch Nails – “With Teeth” hasil kerja Rob Sheridan (budak ni merata2 aku tengok kat Myspace) punya pengaruh dari cover Unknown Pleasures selepas dia puas ‘ape-around’ hasil kerja David Carson. did trent reznor ever told you a lesson, Rob? [read : this was 2006. before MySpace losed to facebook. before The Social Network movie.]

rekaan untuk album studio terakhir Joy Division, Closer (dengan fotografi depan oleh Bernard Pierre Wolff) yang dihasilkan selepas kematian frontman-nya, Ian Curtis dianggap kontroversi. kontroversi mungkin kerana imejan seseorang yang terbaring di katil - merujuk kepada kematian Ian.



sejak dari cover album Unknown Pleasures, Peter Saville menjadi nama penting dalam dunia seni reka dan seni visual British amnya. rekaannya bukan hanya tertumpu pada dunia muzik, tetapi juga pada seni fesyen, dan juga syarikat2 dengan nama2 besar, seprti CNN, Adidas, dan Adobe.

nama Peter Saville sebenarnya sinonim dengan label Factory Records, yang mana label muzik ini ditubuhkannya bersama2 dengan Tony Wilson, Rob Gretton dan Alan Erasmus yang menerbitkan artis rakaman seperti Joy Division, New Order, The Durutti Column, Happy Mondays, James dan Orchestral Manoeuvres in the Dark. Cara kerja mereka iaitu satu pasukan kreatif untuk rekaan cover artis2 dalam label punya persamaan dengan label 4D yang juga mempunyai in-house designer “23 envelope” yang dikepalai Vaughan Oliver untuk artis2 rakaman dibawah label 4D. Malcolm Garrett yang mereka cover untuk The Buzzcocks ialah pengaruh utama bagi Peter Saville ketika mula menghasilkan seni cover.



[Peter Saville di studionya. Foto oleh Anthony Crook ]

nama Peter Saville sekarang sebesar bandar Manchester. ya, pada tahun 2004 dia telah diberikan tugas sebagai pengarah seni untuk bandar Manchester, sesuatu yang besar untuk seseorang yang hanya bermula dengan cover album sebuah band post-punk.

nota kaki: ini ibarat nota bunuh diri saya, kerana saya cuba mempopularkan ( atau lebih jujur , berkongsi) perkara ini. ia ibarat membiarkan hajat saya ke atas t-shirt J Division menjadi mahal, … . angka di eBay bakal melambung. [ini sebelum filem 'Control' dan '(500) days of Summer"]


aku benci Marc Webb....

2 comments:

Nazirah Ashari said...

this entry is indeed enlightening. thank you.

Blitzenius said...

Wait, im not finish yet. i have more.

please visit from time to time. :)

Related Posts with Thumbnails