Followers

Tuesday, November 10, 2015

Ulasan filem: REGRESSION

Jika hendak dibandingkan dengan filem dengan tema Satanik yang sama keluar tahun ini, Dark Places, maka atmosfera setan Regression lebih baik daripada ritual Satanic yang poser dalam Dark Places (serius, penulis tercari-cari scene belah kucing hitam tapi tak jumpa. Cuma ada budak hardcore yang headbanging macam kerasukan, itu saja. Nasib filem ni ada kucing hitam). Regression ialah filem yang memain-mainkan perasaan kita tentang ritual Satanik, lebih-lebih lagi ia dipadankan dari peristiwa sebenar. Seorang skeptik seperti Detektif Bruce Kenner (lakonan Ethan Hawke) boleh keliru untuk memilih mana satu yg benar dan sebaliknya, cuma yang mencacatkan filem  ini ialah ada beberapa perkara yang boleh dipersoal seperti ilusi yang diterima si nenek. And oh man, how old is Emma Watson? Dia ni berlakon memang sampai situ je ke?

Jelasnya, bukan karya terbaik Alejandro Amenabar yang sebelum ini hebat dengan filem The Sea Inside, The Others dan Abre los Ojos.

SINOPSIS: Pada tahun 1990 di Minnesota, seorang detektif bernama Bruce Kenner sedang menyiasat satu kes yang mana seorang gadis bernama Angela telah menuduh bapanya, John Gray, melakukan jenayah seksual terhadapnya. Bagaimanapun John tidak mengingati langsung tentang kejadian itu. Kemudian seorang pakar psikologi, Dr Raines, telah ditugaskan untuk membantu John untuk mengembalikan memorinya dan ketika rawatan, mereka telah membongkar satu misteri yang amat menakutkan.

Xxx

Tarikh Tayangan: 8 Oktober 2015
Pengedar: TGV Pictures
Pelakon: Ethan Hawke, Emma Watson, David Dencik, Devon Bostick, Aaron Ashmore, David Thewlis
Pengarah: Alejandro Amenabar

1 comment:

eddeved said...

kau cuba "Deathgasm" seround...lepas tu kau tau laa siapa lagi setan ha ha ha!

Related Posts with Thumbnails