Filem Silver Linings Playbook: Sebuah Catatan Untuk Peristiwa Setengah Abad Melalui Krisis Pertenganan Hidup

Blitzenius
By -
0

Saya ambil masa yang lama nak menghabiskan filem ini. David O. Russell menyampaikan Silver Linings Playbook sebagai rom-com drama. Satu saja masalah saya apabila memasang filem ini buat pertama kali: saya tak membaca bahasa komedinya. Saya tak tahu pun ia dipasarkan sebagai komedi (tak baca kredit filem sebab lebih baik begitu). Saya tahu ia menang Oscar dan saya perlu beri perhatian tapi anda lihat, 10 minit pertama menunjukkan Pat Jr., watak utamanya lakonan Bradley Cooper bergelut dengan kesakitan mental. Dia dalam proses keluar dari institusi mental, sedikit menipu dengan tidak mengambil ubat dan berpura-pura sudah sedia untuk keluar dari institusi sedang dia punya cara lain untuk berdepan dengan bipolar disorder (dengan moto "Excelsior", sebelum dia dijemput ibunya dan ke perpustakaan untuk meminjam buku-buku yang digunakan oleh (bekas) isterinya, seorang guru sebagai silabus pengajaran).

Salah satunya, A Farewell To Arms tulisan Ernest Hemingway yang dibacanya dengan tekun dalam mencari sesuatu yang positif biar dalam keadaan yang teruk mana sekalipun (yang anda akan faham kemudian), tetapi ini tak berlaku kerana penamatnya tak 'happy ending'. Pat marah gila hingga dia mengejutkan ibubapanya yang sedang tidur semata-mata mahu mengkritik isi kandungan novel tersebut, seolah-olah bekas isteri, Nikki cuba menerapkan unsur ketidakbahagiaan dalam sistem pendidikan, yang sedikit sebanyak meyakinkan Pat kenapa rumahtangganya berantakan sehingga dia mental.


Tapi waktu Tiffany masuk, barulah saya mula faham sedikit kenapa ramai suka filem ini. Jennifer Lawrence bawakan watak Tiffany dengan cara yang aneh sekali, bukan pelik — tapi aneh, macam kau sedang bercakap dengan seseorang yang tak kisah untuk jawab terus-terang soalan yang tidak patut ditanya, dengan jujur, tanpa rasa takut akan dinilai. Dia ada kesakitan juga. Dia pun baru kehilangan suami. Tapi cara dia menanggapi kehilangan itu, atau mengisi kekosongan itu, lain. Sangat lain. Dia seorang yang berani dalam ketakutannya.

Chemistry mereka tidak meletup macam yang selalu dibualkan dalam filem romantik. Tapi itulah yang menjadikannya lebih jujur. Saling tolak dan tarik itu bukan semata-mata soal cinta, tapi soal bagaimana dua manusia yang sedang rosak cuba untuk belajar mempercayai satu sama lain tanpa perlu sembuh sepenuhnya dulu. Ini bukan kisah orang sihat jatuh cinta. Ini kisah orang yang mentalnya porak-peranda, yang perlahan-lahan cuba untuk tidak menjadikan hidup orang lain sebagai medan perang trauma sendiri.

Dan kemudian ada tarian. Ya, perjanjian pelik mereka — Tiffany bantu Pat balas semula hubungan dengan bekas isteri, tapi dengan syarat Pat perlu jadi pasangan tari untuk satu pertandingan. Ironi di sini, Pat buat semua ni sebab dia fikir ini akan bawa dia kembali pada Nikki. Tapi sebenarnya, sepanjang latihan tarian yang tidak sempurna itu, kita mula nampak perubahan. Bukan pada Pat sahaja, tapi pada Tiffany juga. Mereka tak sembuh. Mereka tak perlu sembuh. Tapi mereka sedar — ada kemungkinan untuk terus hidup dengan cara masing-masing, dengan orang yang tak menghakimi.

Akhir filem ini tidak merobek hati. Tapi ia juga tidak menyuap dengan manis-manisan klise. Ia bagi ruang untuk kita bernafas. Pat akhirnya menulis surat, bukan untuk Nikki, tetapi untuk Tiffany. Dan bukan surat yang dibacakan secara dramatik atau penuh air mata. Tapi ia cukup untuk memberitahu kita — dia akhirnya faham. Silver lining itu bukan sesuatu yang kau dapat bila semuanya pulih. Tapi sesuatu yang muncul perlahan-lahan bila kau mula belajar menerima keburukan dan kejanggalan hidup tanpa perlu jadi orang lain.

Dan saya, akhirnya, habis juga menonton filem ini.

Untuk [n]

Tags:

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)