Joe Wright — seorang pengarah yang biasanya kita kenal dengan filem bertekstur halus dan berpakaian empuk seperti Atonement atau Pride & Prejudice — kini mahu menjual mimpi kanak-kanak dalam bentuk gula-gula berwarna neon bernama Pan. Tapi yang peliknya, gula-gula ini terasa seperti disumbat ke dalam mulut sambil ada orang menjerit "ini magis!", padahal rasanya lebih dekat dengan ubat batuk expired.
Pan cuba menjadi prekuel kepada dunia Peter Pan, kononnya mahu menyelongkar asal-usul budak yang enggan membesar dan musuh abadinya, Kapten Hook. Tapi hasilnya, kita dapat satu kisah asal yang lebih bingit daripada bermakna, lebih sibuk daripada ajaib.
Levi Miller sebagai Peter Pan cuba memberi nafas baru, tetapi malangnya dia kelihatan lebih seperti budak sekolah yang hilang bas, bukan wira legenda. Garrett Hedlund, pula, sebagai Hook — maaf, tetapi dia kelihatan seperti Han Solo yang tersilap set. Satu-satunya yang nampak betul-betul "enjoy" wataknya ialah Hugh Jackman sebagai Blackbeard, yang berlakon macam sedang mengetuai konsert glam rock era 70-an sambil menyanyi lagu Nirvana. Ya — Nirvana. Dalam Neverland.
Dan ya, ketika filem ini sedang cuba membina dunia sihir dan petualangan, tiba-tiba — tiba-tiba — muncul Cara Delevingne sebagai duyung. Bukan satu, tapi dua, tiga, berduyung-duyung. Dan wajahnya disalin, ditempek pada semua duyung lain — seolah-olah Photoshop disalah guna oleh dewa laut. Ia seakan babak dari mimpi buruk iklan shampoo. Atau lebih tepat: macam dugong berkaca mata hitam yang tersesat dari taman tema yang belum siap.
Saya duduk dan terfikir: alangkah bagus kalau dia muncul bukan sebagai duyung, tetapi panhandler — pengemis jalanan di Piccadilly Circus yang lebih sedar realiti. Mungkin dia boleh hulur tangan dan minta skrip yang lebih baik. Atau arahkan penonton keluar panggung sebelum terlambat.
Secara visual, Pan memang penuh warna-warni, tetapi seperti pesta yang berlangsung terlalu lama — selepas sejam, kita sudah letih. Fantasi tidak boleh hanya cantik dan bising; ia perlu menyentuh sesuatu dalam hati. Tetapi Pan ini seperti surat cinta yang terlalu wangi, sampai kita bersin dan tak sempat baca isi kandungan.
Pan ialah filem yang mahu terbang, tetapi sayapnya dibina daripada kertas hias. Ia tidak terhempas dengan megah, cuma melayang-layang tanpa arah — dan akhirnya, jatuh dalam laut yang penuh dengan duyung yang semuanya… Cara Delevingne. Potong betul.
Catat Ulasan
0Ulasan