Followers

Thursday, September 29, 2016

Ulasan filem: DEMOLITION

Pada mulanya saya nak menulis ulasan filem terbaru edaran GSC Movies,  Demolition - unfavourable one sebenarnya despite its stellar casts seperti Jake Gyllenhaal, Chris Cooper, Naomi Watts, yang bermula dengan poetik sekali bilamana Jake menulis surat rungutan buat syarikat vending machine bila M&M yang dibeli tersangkut pada mesin, dengan suratnya dibaca ibarat suara hati Kurt Vonnegut yang membuka bicaranya buat individu yang menyelia bahagian khidmat pelanggan lakonan Watts. Dan suara hatinya dibalas dengan panggilan telefon dari Watts yang tersentuh dengan sasteranya. Dan anda tahu apa yang berlaku seterusnya? She stalk him. Dan bicara bersambung dengan memetik lagu Heart - Crazy On You. Jean-Marc Vallée (Dallas Buyer's Club, Wild) memanggil filem ini sebagai moment rock n' roll-nya tapi saya tak merasa sebegitu. Untuk agen insuran, mungkin. Dan Watts selalu saja hilang buat saya tak tahu filem ini nak pergi ke mana. Saya cuba rujuk Wiki, kalau-kalau saya tertinggal sesuatu dalam plot detailnya dan saya menemui catatan di bawah:

"Flounder (Jake Gyllenhaal), a fish, struggles after losing his ability to shape-shift in a tragic underwater-car crash. Despite pressure from his precious darling parrot, Iago (Chris Cooper) to pull it together, Flounder continues to unravel. What starts as a complaint letter to a witch named Ursula, turns into a series of letters revealing startling personal admissions. Flounder’s letters catch the attention of Ursula (Naomi Watts) and, amidst emotional and magical issues of her own, the two form an unlikely connection. With the help of Ursula and her daughter Ariel (Judah Lewis), Flounder starts to rebuild, beginning with the demolition of the life he once knew."

6.5 out of 10

Nota kaki:
1. "Tampak menarik." Kalau menarik tu ialah melihat Watts jadi pothead dan kurus gila dan Gyllenhaal jadi delusional the whole time.
2. "6.5." Saya ada tulis : 'unfavourable'. Tak ada tambahan merit dari segi sastera, pilihan lagu dan sinematografi walaupun bahagian ini dijaga dengan baik. (Ok, lah. '.5' itulah tambahannya.)
3. "Persamaan dengan Silver Linings Playbook. Tapi Demolition ni lebih pelik. Jake delusional? Mungkin lebih kepada emotionless." Selfless pun ya juga. First act, bila dia tulis surat tu dan dalam masa sama berdepan dengan kematian, it feels just like me. Tak tau macam mana nak react: terkejut atau sedih. Bila things unravel aku mula rasa I don't want to end up to be just like this guy. Dia helpless. Tapi he does it to himself. Tapi Silver Linings aku suka, sebab dia tu memang sakit. And he knows it. Dan walaupun aku tertarik dengan Karen Moreno pada awalnya, aku boleh conclude that she's not helping.
4. Pada aku, adalah 2, 3 moment dalam filem ni.

Tarikh Tayangan: 26 Mei 2016
Genre: Komedi / Drama
Durasi: 1 Jam 41 Minit
Pengedar: GSC MOVIES
Pelakon: Jake Gyllenhaal, Naomi Watts, Chris Cooper, Judah Lewis
Pengarah: Jean-Marc Vallee

No comments:

Related Posts with Thumbnails