Followers

Friday, November 20, 2015

Ulasan filem: SINISTER (2012)

"Sinister doesn’t rewrite the rules of horror like Cabin in the Woods or deliver a masterful cinematic statement like The Shining, but it’s a step up from the torture porn and endless sequels and remakes that have weakened the genre in recent years. There are plenty of loud noises and sudden scares, all executed effectively enough to make you jump in your seat." - ini apa yang saya baca dari WIRED yang menggerakkan saya untuk menonton filem ini. Ketika ini saya baru mengenali produksi Blumhouse dengan filem bajet rendahnya tetapi efektif. Mainly horror (and of course non horror macam Whiplash yang bajet murah juga tapi power dan Sundance-material).

The result: predictable but still scary as fuck. Memang rasa tak selamat je duduk kat kerusi sepanjang filem. The best use of score and creepy sound boleh dilihat dalam filem ini. Ada satu scene tu yang memang aku tak boleh lupa sampai bila-bila, melibatkan mesin rumput. Visual ini amat kuat kerana gambar footage dari super 8mm yang cranky dan analog tu jarang untuk gagal menbuatkan aku rasa gerun (kerana ini The Conjuring berjaya bagi aku).

Sebenarnya tiada yang baru pun dalam Sinister tapi aku ulang, masih scary as shit (masa filem ni keluar dulu, nak menakutkan penonton tanpa guna teknik jump scare yang murah pun sukar, but Sinister nailed it) UNLESS makanan harian anda ialah filem horror Jepun, maka filem ini biasa-biasa saja.

Selepas aku reevaluate, aku beri filem ini 8 out of 10. Sesetengah mungkin agak piss off juga dengan penamatnya (yang cuba diberi justifikasi melalui sekuelnya, Sinister 2 tetapi gagal).

....and you dont wanna watch that super 8mm crank film if you found it at the rooftop of your house

Anyway, penggunaan muzik penamat dari Sunn O))) & Boris - "Blood Swamp" dan Boards of Canada - "Gyroscope", kedua-duanya aku pernah dengar sebenarnya tapi aku tak membayangkan kedua-duanya digunakan di dalam filem ini dalam suasana damn-near-iconic yang sampai bila-bila akan memahatkan ia sebagai 'lagu Sinister' which is quite true bila "Gyroscope" hadir kembali dalam Sinister 2. Dengan penggunaan muzik dari Accurst, Ulver dan Aghast pula sebagai runut bunyinya yang berteraskan dark ambient yang berat ke arah ambient black metal, ianya langkah yang buat ramai ingat skor filemnya original tetapi ini aku lihat sebagai kerajinan pengarahnya, Scott Derrickson (aku masih tak percaya yang dia hasilkan filem The Day the Earth Stood Still yang dibenci pengkritik, tapi aku akan cuba duduk menilai filem The Exorcism of Emily Rose dengan seadilnya, dan mengharapkan dia buat kerja dengan senonoh melalui Doctor Strange nanti) dalam mencari sumber muzik yang boleh memadankan ia dengan suasana kesurupan Sinister. Dan semuanya tepat.

Pengarah: Scott Derrickson
Tulisan: C. Robert Cargill, Scott Derrickson
Muzik: Christopher Young
Pelakon: Ethan Hawke, Juliet Rylance, Fred Thompson, James Ransone, Clare Foley, Michael Hall D'Addario
Pengedar: GSC Movies
Tarikh tayang: 18 Oktober 2012

No comments:

Related Posts with Thumbnails