Followers

Monday, October 13, 2014

[ULASAN MUZIK] How to Destroy Angels - Welcome Oblivion (2013)

How to Destroy Angels (HTDA) pada awalnya saya lihat menjanjikan sesuatu yang mungkin sedikit dapat mengalihkan perhatian saya pada Nine Inch Nails yang direhatkan Trent Reznor (telah kembali semula tour dengan album baru September 2013). Bila mendapat trek "Ice Age" dengan penguasaan vokal Mariqueen Mandiig dan lebih akustik gaya Fleetwood Mac, saya harap yang saya takkan gunakan perkataan NIN lagi dalam ulasan ini, nyata saya silap. Saya hampir lupa yang saya pernah sebut HTDA boleh dibaratkan sebagai kembar perempuan bagi NIN dengan sisi kewanitaannya. Tapi trek seperti "And The Sky Began To Scream" datang bukan saja dengan muzik NIN  seperti rakaman album gaya The Fragile tetapi dengan vokal Trent Reznor sekali di hujungnya. Ianya total NIN kalau anda buang vokal Mariqueen dan tidak dibertahu siapa yang membawakan lagu ini. Begitu juga dengan trek "Strings and Attractors" yang seperti meminjam melodi dan nota-nota dari trek NIN, "The Line Begins to Blur" cuma dengan manipulasi elektronik yang berbeza. HTDA sedikit tak berhaluan tetap sedangkan apabila ia memasuki fasa album penuh kita harapkan ia sudah ketemu haluan sendiri. Penyelamat album ini saya kira trek "How long?", single utamanya yang ada jiwanya. Saya juga sarankan kalian cari album runut bunyi filem The Book fo Eli untuk mengkaji sedikit pembawaan muzik salah seorang anggota HTDA, Atticus Ross yang juga berpaksikan elektronik seperti Trent Reznor tetapi sering dibayangi oleh Trent apabila menghasilkan duo bersama dengan nama ini. Kalian tunggu ulasan saya untuk album baru NIN, mungkin saya akan kata muzik baru NIN dah macam muzik HTDA pula. Oh, ironi... [ Label: Columbia Records ]

No comments:

Related Posts with Thumbnails