Followers

Monday, July 21, 2014

Ulasan filem: Wreck-It Ralph (2012)

Bila tengok game arcade Street Fighter 2 dalam filem ni, teringat zaman masuk jawi 22 tahun dulu. Ayahanda saya bawa saya pergi Kuantan, pergi Kompleks Teruntum nampak budak-budak main game arcade Street Fighter 2 (di Terengganu tiada pusat game arcade). Life has never been the same ever since...
Berbalik pada Wreck-It Ralph, filem ni ada moment macam Toy Story juga. Monolog oleh John C Reilly pada permulaan filem pada saya antara yang terbaik pada sebuah filem animasi Disney. Filem ini sangat recommended! Boleh tengok dengan keluarga. Gamer old school pasti dok tercari-cari karakter game kegemaran atau elemen-elemen berkaitan yang banyak disumbat dalam filem ni. Saya terasa macam budak 12 tahun main arcade masa game Street Fighter baru keluar. Paling lawak ialah Pacman masa dekat parti. Satu lagi jangan miss satu filem animasi pendek Disney, Paperman yang tayang sebelum filem ni. Foto publisiti awal dari filem ni ada tunjuk geng 'bad guy' (yang ada Zangief, M Bison, Bowser, Ghost dari game Pacman) tengah meeting dalam sebuah bilik. Cuba bayang bilik tu sebenarnya di mana, dan dalam game apa?
Semasa menonton filem ini di panggung dalam versi 3D dulu, di depan saya ada wakil media yang bawak anak-anak dia sekali tengok filem ini. Filem ni kelakar tapi saya rasa saya yang gelak lagi kuat daripada anak-anak rakan media ini sebab lawak game dia lebih kurang macam filem Scott Pilgrim. Gamer tua je paham... (hampir macam lawak orang tua dalam Lego Movie). Saya menangis masa ada scene Ryu buat Sho-ryu-ken.... Adalah juga Ralph terbuat aksi Iron Man macam dalam Avengers, tapi most of them the time dia jadi Hulk. Ada sesekali macam Swamp Thing. Part spandex Zangief tu pun lawak.



Pengarah: Rich Moore
Lakonlayar: Phil Johnston, Jennifer Lee
Cerita: Rich Moore, Phil Johnston, Jim Reardon
Pelakon suara: John C. Reilly, Sarah Silverman, Jack McBrayer, Jane Lynch
Muzik: Henry Jackman
Studio: Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios
Edaran di Malaysia: Walt Disney Malaysia



--------------------------------------------------------------------------------



No comments:

Related Posts with Thumbnails