Followers

Tuesday, July 08, 2014

Ulasan filem: MALAVITA (a.k.a. THE FAMILY, 2013)

MALAVITA bermula dengan cantik. Cerita sebuah keluarga mafia yang didepani oleh Giovanni Manzoni (lakonan Robert De Niro yang jika anda perasan filem ini seperti penamat bagi biografi watak-watak mafia yang sinonim dengan De Niro, paling jelas ialah dengan penggunaan rujukan dari filem Goodfellas). Keluarga ini melalui program permerhatian, 'bersara' dan melalui kehidupan yang normal setelah berpindah ke Normandy, Perancis di mana gerak geri mereka dipantau oleh agen FBI Robert Stansfield (lakonan Tommy Lee Jones) tapi mereka keluar juga dari kepompong mereka apabila tanpa sedar telah mencabar ketua mafia yang lain iaitu Don Luchese (Stan Carp) yang mencari keluarga ini.

Rungutan saya pada filem ini ialah di penghujungnya yang saya rasa pendek sangat. "Macam tu je?" Penamatnya terlalu mudah sedang keluarga Manzoni bermafia bermatian-matian seawal filem; di sekolah, di pasaraya tetapi jadi semacam perlahman bila diserang hendap mafia sebenar. It was tame. Kalau dapat kat Tarantino, barangkali penghujung filem ini akan dipanjangkan. Watak De Niro ni katanya seorang ex mafia boss tapi kurang dijelaskan organized crime yang pernah dilakukan, semacam nak sangat kita merujuk filem Godfellas (filem ni pun ada alternate title, Badfellas). Nasib baiklah De Niro, Michelle Pfeiffer dan Tommy Lee Jones tu kelakar dalam filem ni.

Backstory kemafiaan De Niro yang tak berapa jelas sedikit mencemarkan nama Luc Besson sebagai pengarah yang saya pasti akan menarik perhatian penggemar filem-filemnya.

Di penghujung filem ada trek To Binge dari Gorillaz. Dah lama tak dengar suara Damon Albarn but that's about it.

Pengarah: Luc Besson
Lakonlayar: Luc Besson, Michael Caleo
Berdasarkan novel Malavita karya Tonino Benacquista
Lakinan: Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones, Dianna Agron dan John D'Leo.
Studio: Malavita, Media Magik Entertainment
Edaran di Malaysia: GSC Movies

No comments:

Related Posts with Thumbnails