Followers

Wednesday, July 09, 2014

Ulasan filem: THE CONJURING

Yup, fail The Warrens yang saya terima semasa pratayang media tahun lepas yang di dalamnya ada kes The Millers yang saya akan ulas kemudian.

Berbalik pada The Conjuring...

Yang saya suka pasal The Conjuring ni banyak sebenarnya. Bila kita menonton filem seram klasik macam The Exorcist, kita sering mengeluh dan berkata, "filem seram sekarang dah tak buat macam dulu lagi. Tak seram macam dulu lagi." The Conjuring mengembalikan keseraman seperti The Exorcist. Bukan filem yang berpatah ke belakang tapi memberi kemaskini pada genre ini. Feel vintage dan old school pada filem ini pada saya ialah kerana latar belakang 70'an-nya dan James Wan benar-benar cemerlang dalam memberi gambaran kes exorcism yang berlaku di era 70'an. Even tak bagitau cerita ini berdasar kisah benar pun, ia buat kita rasa percaya pada apa yg berlaku. Dengan mengurangkan muzik latar, tiba-tiba elemen senyap tu jadi lebih seram daripada bunyi dram stail jump scare tactic filem-filem seram terkini. Skor filem oleh Joseph Bishara (dengan bantuan Mark Crozer, bekas pemain bass band The Jesus and Mary Chain) membawa semula gaya seram style Psycho.

The Conjuring lebih detail apabila membincangkan tentang kes paranormal ini (dengan scene di dalam kelas di mana pasangan Warren menjelaskan 3 peringkat dlm kes kerasukan iaitu infestation, oppression, dan possession). Ia membuatkan saya membuka dan mengkaji kes Warren itu sendiri selesai menonton filem ini di mana mereka terlibat dgn 10,000 kes paranormal sepanjang kerjaya mereka sebagai demonologist (termasuklah kes serigala jadian pada tahun 1983). The Conjuring ni baru permulaan saja, belum masuk lagi kes terbesar mereka iaitu The Amityville Horror (yang belum lagi difilemkan dengan sebaik-baiknya, kalau yang ada pun cuma mengambil watak George dan Kathy Lutz saja yang Hollywood suka twist ikut suka ketiak mereka).

Yang membezakan The Conjuring dan The Exorcist (yang saya kira agak menarik juga) ialah tiada penglibatan pihak gereja (dah minta pengesahan tapi paderi tak join sekali,.... gereja jauh sangat) jadi pasangan Warren melakukan upacara ini dengan perasaan tawakal.... kalau tak jadi mampuslah kita. hahaha. Cuma dibantu oleh seorang assistant dan seorang anggota polis yang nampak macam skeptikal dengan penyelesaian dia cuma "kalau nampak hantu, aku tembak!". Satu lagi yang saya gemari apabila pasukan The Warrens cuba mencari entiti dalam rumah keluarga Perron dengan kelengkapan mereka. Visual dari kamera lama yang dikendalikan oleh pembantu pasangan Warren ini pun dah memberikan rasa seram buat saya, itu belum lagi muncul entitinya...

Apart from that, The Conjuring is the scariest movie i've seen in years. jujur, tak senang duduk saya kat kerusi panggung.....

Patung Annabelle yang diberi filem spin-offnya 2 Oktober ini. Bakal diarah oleh sinematografernya, John R. Leonetti (dia pernah mengarah filem Mortal Kombat: Annihilation. Yes, hancur filem tu! Hahaha!)

Pengarah: James Wan
Lakonlayar: Chad Hayes, Carey W. Hayes
Lakonan: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Ron Livingston, Lili Taylor
Muzik: Joseph Bishara
Sinematografi: John R. Leonetti
Suntingan: Kirk M. Morri
Studio: New Line Cinema, The Safran Company, Evergreen Media Group
Edaran di Malaysia: Warner Bros Pictures Malaysia

No comments:

Related Posts with Thumbnails