Dalam dunia muzik arus perdana Malaysia hari ini, kedengaran semakin banyak suara yang tenggelam dalam gema sendiri—yakni laungan keyakinan bahawa pencapaian komersial dan perhatian media merupakan ukuran mutlak nilai seni. Kesan daripada pola ini amat ketara apabila melihat kepada sosok seperti Shila Amzah, seorang penyanyi yang tidak dinafikan memiliki keupayaan vokal yang mantap, tetapi sering kali dibayangi oleh permainan industri yang membentuk, memoles, dan memasarkan citra lebih daripada kualiti sebenar karya muzik yang dibawanya.
Lagu-lagu Shila, yang kebanyakannya berteraskan tema cinta yang sendu dan patah hati konvensional, tidak banyak menawarkan sesuatu yang baharu dari segi melodi, susunan mahupun pendekatan. Kesannya, karya yang lahir itu mudah larut ke dalam kelompok muzik yang bersifat 'boleh dengar, tapi mudah lupa'. Ia mungkin meraih pujian di pentas pertandingan luar negara seperti The Voice of China atau Voice of Kazakhstan, namun pertanyaan utama tetap relevan: adakah karya ini benar-benar membawa suara baharu atau sekadar mengulang acuan lama yang telah dilakukan lebih satu dekad lalu—dan dengan lebih berani—oleh penyanyi antarabangsa seperti Avril Lavigne?
Persoalan ini membawa kita kepada perbandingan yang lebih mendalam. Apabila pemuzik alternatif seperti Chelsea Wolfe, Warpaint, Deafheaven atau Wolves in the Throne Room berkarya, tumpuan mereka bukan kepada pemenuhan selera pasaran semata-mata. Mereka mencipta ruang sonik yang menuntut penghayatan, memperkenalkan naratif yang kompleks, dan menolak batas gaya serta bentuk. Muzik mereka mungkin tidak 'mesra radio', tetapi justeru itu, nilai seninya menjadi lebih jujur dan mencabar. Mereka tidak menjaja kisah peribadi untuk kekal relevan, sebaliknya memperjuangkan keutuhan karya sebagai sandaran utama identiti.
Dalam kalangan seniman seperti ini, kejayaan bukan diukur dengan kehadiran di ruangan gosip mahupun jumlah tontonan di media sosial, tetapi dengan pengiktirafan dari media yang benar-benar mengangkat muzik sebagai seni — Pitchfork, The Quietus, NPR Music, dan sebagainya. Di situlah beza antara muzik yang hanya ingin didengari dan muzik yang menuntut untuk difahami.
Sayangnya, dalam konteks Malaysia, suara-suara seperti ini sering dianggap 'asing'—kerana kita terlalu biasa dengan kehadiran selebriti yang dihargai bukan kerana karya, tetapi kerana kisah peribadi yang sensasi. Media juga banyak yang memilih untuk menyuap masyarakat dengan cerita-cerita murahan, memfokus pada soal hubungan cinta, perihal keluarga, atau konflik remeh, berbanding memberi ruang wacana kepada diskusi seni dan estetika.
Artis seperti Yuna dan Zee Avi barangkali memahami perkara ini lebih awal. Mereka memilih untuk tidak bergantung pada naratif media tempatan yang cenderung tabloid, sebaliknya membina jalan sendiri melalui penghasilan karya berkualiti tinggi dan konsisten. Natijahnya, tanpa perlu terjerit-jerit di pentas media sosial, mereka menembusi pentas global, muncul dalam Rolling Stone, Billboard, Tiny Desk Concert, bahkan di festival-festival utama seperti Coachella. Mereka tidak sibuk menjawab soalan wartawan tentang soal jodoh atau ‘belas balak Pekida’ — kerana seni mereka sudah cukup menjawab segalanya.
Ironinya, apabila kritikan diberikan terhadap artis seperti Shila Amzah, segelintir peminat cepat melatah. Kritikan dianggap cercaan, perbezaan pendapat dikira serangan peribadi. Inilah antara simptom paling parah dalam budaya hiburan kita—ketidakupayaan menerima teguran, walau dalam bentuk yang membina. Maka tidak hairan jika ada artis tempatan yang bertindak menyekat pengkritik, membungkam suara-suara yang tidak selari dengan naratif mereka. Dalam budaya seni yang matang, sikap sebegini hanya akan memiskinkan ruang dialog dan akhirnya, meminggirkan nilai seni itu sendiri.
Apa yang perlu difahami ialah: seni bukan sekadar hiburan. Muzik bukan sekadar latar emosi bagi kisah peribadi. Ia adalah medan ekspresi, intelek dan spiritual. Maka, jika kita benar-benar mengimpikan sebuah industri muzik yang dihormati dan berdaya saing, kita harus menilai karya bukan atas dasar siapa yang menyanyikannya, tetapi apakah yang dibawa oleh lagu itu—dari segi bentuk, makna, dan keberanian artistik.
Catat Ulasan
0Ulasan