Followers

Tuesday, June 02, 2015

Ulasan filem: RENTAP (2014)

Nota 1: Saya tak buat laporan acara red carpet. Apatah lagi ambil gambar. Fokus pada kritik filem terus.

p/s: Mana Mau Lari rasminya di dalam hutan, agak tersorok. I'm lost here.

p/p/s: filem ini rasmi di bandar. Good thing.

Nota 2: Coming from music journalism background, it's nice to see our friends yang ada gig sebab perasmian filem ni. Saya suka jumpa kawan-kawan ini dan bercakap tentang perkara yang kami suka. Macam Pitahati untuk filem Terbaik Dari Langit and reinterpretation of Bunohan, dan One Buck Short untuk filem di atas, Rentap (seperti dalam set gambar di atas). even untuk satu band kecil yang contribute lagu untuk filem Mana Mau Lari (they read my writing, god bless them). Cara perasmian filem tu is part of the advertisement. Like i care. Filem itu pula ialah cerita lain pula.

Nota 3: Saya di Berjaya Times Square ketika gala screening filem RENTAP arahan Simon Long lewat tahun lalu. Turut hadir ialah pelakon-pelakon: Zahiril Adzim, Syafie Naswip, Elfira Loy, Alvin Wong, Mano Maniam. It's nice to see Mano Maniam and talk about his film journey, he details about his character in Mat Gelap (which at first i thought was a comic book publisher publishing Mat Gelap comic when in fact he is more of a private detective agent, silly me). Dengan Rentap, dia memakukan dirinya sebagai watak orang jahat dengan baik sekali.

Nota 4: Zaidi Omar tiba-tiba jadi The Equalizer dalam filem Rentap. Dan itu perkara yang jarang dia buat dalam filem.

Nota 5: Elfira Loy menjengkelkan saya dalam filem ini. Watak kau nak bercinta ke, bercintalah, atau nak jual mahal ke, dengan Syafie Naswip tu, do it, but do it right. Tapi jadi wartawan budak sekolah?

Nota 6: Filem ini ada aksi parkour.... lama dahulu sebelum sebuah filem dengan aksi serupa lakonan Taylor Lautner. Hebat bukan?

---------------------

Tarikh tayang: 4 Disember 2014
Genre: Aksi, komedi
Klasifikasi: P13
Pengarah: Simon Long
Pelakon: Zahiril Adzim, Syafie Naswip, Elfira Loy, Zaidi Omar, Mano Maniam, Alvin Wong.

No comments:

Related Posts with Thumbnails